Lodní doprava v Evropě bude do roku 2050 uhlíkově neutrální

Lodní přeprava představuje velký zdroj skleníkových plynů. Jde o jeden ze sektorů, který chce EU kompletně pročistit, aby dodržela své plány o uhlíkové neutralitě do roku 2050. Pojďme si představit inovace, které by měly být provedeny.

Na pomoc přilétají drony

Celková hodnota emisí lodí dopravy CO2 byla v roce 2018 138 milionů tun. Jde o více než 3% z celkově produkovaných emisí v EU. Pro zpřesnění měření se nově používají drony. Ty jsou posílány z přístavu v Hamburku a sbírají vzorky emisí. Vzorky nasbírané v reálném čase pomáhají zachytit ty největší znečišťovatele. „Dron je nejlepším řešením na místech, která jsou velice blízko břehu. Je pro něj snadné najít správné místo pro odběr vzorku. Navíc nám poskytují informace o palivu, které loď používá,“ řekl pro Euronews Jon Knudsen, a chemical engineer, CEO/CTO společnosti Explicit.

Drony nejsou jediným inovativním způsobem, jak přesněji měřit uhlíkové emise. Vědci z projektu SCIPPER vedle dronů používají i pobřežní senzory nové generace napojené na vesmírné satelity. Chtějí se ujistit, že všechny nástroje, které jsou k měření používány poskytují stejná přesná data.

„Ideálně bychom měli mít několik zavedených technik, pomocí kterých budeme analyzovat data ve všech přístavech Evropy a později po celém světě. Díky tomu si budeme jisti, že všechny lodě, které vyplují, budou požívat palivo, které používat mají a že jejich produkce emisí nebude vyšší, než je předepsáno,“ dodává Leonidas Ntziachristot, profesor na Aristotle University of Thessaloníki a koordinátor SCIPPER projektu.

Jak ovlivňuje lodní doprava emise v ovzduší?

Lodní přeprava způsobuje znečištění vzduchu 940 miliony tun CO2 ročně. Emise signifikantně porostou, pokud se meziroční nárůst včas nezpomalí. Podle studie IMO GHG se do roku 2050 může množství vypuštěných skleníkových plynů zvednout až o 250%.“Je naprosto technicky proveditelné produkovat menší množství skleníkových plynů. Zatím pracujeme na možnostech, které budou ekonomicky nejvýhodnější. Nejpravděpodobnějším příkladem jsou zatím elektrifikované trajekty,“ říká Jaap Gebraad, výkonná ředitel Waterborne.

V současnosti je „nejzelenější“ lodí Viking Grace. Produkuje o 85% méně částicových emisí a o 15% méně skleníkových plynů. Nadbytečné teplo je navíc uchováváno a používáno, když je loď v přístavu. Ke snížení emisí přispívá i nový typ rotoru, který pro loď vytvořili finští technici z firmy Norsepower. „Naším cílem je dostat na moře 30 000 lodí podobných Viking Grace. Tím bychom mohli snížit celkovou produkci emisí o 10%,“ uzavírá Tuomas Riski, CEO Norsepower.

Udržitelnost v dopravě je v posledních letech silně diskutované téma. Zdá se, že celkový vývoj jde v současnosti opravdu kupředu, jelikož i velcí ropní giganti podřizují svoji budoucnost obnovitelným zdrojům energie.

Zdroj: Euronews
Foto: Shaah Shahidh, Unsplash

Tags

Petr Kašík

V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie

Související články

Back to top button
Close
Close