Vodíkový supersport MH2 ze Slovenska

Na probíhající výstavě EXPO 2020 v Dubaji se kromě dalších zemí, včetně České republiky, prezentovalo i Slovensko. Ve svém pavilonu ukázalo svůj vůbec první vodíkový automobil. Tento počin vznikl za spolupráce Strojní fakulty Technické univerzity v Košicích a společnosti Matador Group, která se zabývá dodáváním průmyslového příslušenství. Slovenské Ministerstvo pro hospodářství si od konceptu slibuje podporu vodíku jako paliva budoucnosti a tím výrazné snížení produkovaných emisí. Zároveň chce prezentovat Slovensko jako zemi pokrokových a inovativních technologii.

Vodík jako palivo budoucnosti

Vodík jako palivo se vyznačuje několika specifickými vlastnostmi. Jednak jeho reakcí v palivovém článku nevznikají žádné emise a je tedy šetrnější k životnímu prostředí, a potom má vyšší nároky na skladování. Přitom je velmi důležitá kontrola teploty, ale na oplátku je toto řešení velmi bezpečné a s nízkými energetickými nároky.

Zdroj: Pavla Pölzerová (EXPO 2020)

Jako atlet na startu

Kromě špičkových technologii byl u automobilu kladen důraz i na design. Podle slov hlavního návrháře Branislava Maukše byl hlavním motivem atlet na startovní čáře připravený podat maximální výkon s konkrétním zaměřením na jeho siluetu a pracující svaly, které se promítly do křivek supersportu. Celá tvorba konceptu se nesla ve znamení aplikace nových technologii a hi-tech materiálů s důrazem na dokonalou aerodynamiku a nízkou hmotnost. Tvar celého automobilu připomíná most, který tvoří jakousi páteř vozu zakončenou aerodynamickým difúzerem. Nutno zmínit, že pro vývoj byly využity technologie virtuální reality dále aplikované na skutečný model. Ani interiér však nezůstal bez moderních a interaktivních prvků.

Co se týče výkonu vodíkem napájených elektromotorů, tak ten dosahuje 600 koňských sil. S tím dokáže vodíkový automobil zrychlit z 0 na 100 kilometrů za hodinu pod 4 sekundy a uhánět může rychlostí až 250 kilometrů za hodinu.

Tento koncept je k vidění v Dubaji ve slovenském pavilónu do konce března příštího roku. Vozidlo tak zdá se navazuje na tzv. Národní vodíkovou strategii, která má v budoucnu pomoct Slovensku dosáhnout uhlíkové neutrality.

Source
mojelektromobil.skmh2.eu
Tags

Související články

Back to top button
Close
Close