
Autonomní taxi vozy v ulicích San Francisca
Doba, kdy se nebudeme muset starat o řízení našich vozidel se zase o kousek přiblížila. Autonomní vozidla se pravděpodobně postupně stanou běžnou věcí. Jde o vozy, které k řízení buď vůbec nepotřebují lidskou kontrolu nebo minimálně dokážou mnoho funkcí vozidla sami ovládat. Pro svou kontrolu a řízení využívají kamery, lidary nebo GPS moduly. Všechna data z těchto senzorů jsou vyhodnocována počítačovými systémy, které podle toho ovládají automobil. Své projekty už delší dobu testuje mnoho renomovaných značek jako Google, Tesla a další. Dnes už všechna nová vozidla pracují v nějakém stupni autonomního řízení. Příkladem může být automatické stírání stěračů nebo změna intenzity světlometů. Největším problém pro plné autonomní řízení je v současnosti neexitující legislativa pro tento typ vozidel. A dále také nedostatečně vyspělá technologie, která ještě neumí se 100% jistotou reagovat na nepředvídatelné lidské chování.
Své vozidlo nyní vypustila do ulic San Francisca divize Cruise, dceřiná společnost americké korporace General Motors. Jedná se o samořízené taxi vozidlo. Jako první se v něm svezl jeden ze zakladatelů společnosti. Taxi služba je nyní zdarma dostupná pro zaměstnance General Motors a vybrané osoby z řad veřejnosti. Ti budou společně shromažďovat zkušenosti a dojmy z jízdy a dál je využijí k doladění detailů, aby mohlo dojít ke komerčnímu využití pro širokou veřejnost. K tomu je však ještě potřeba povolení kalifornských úřadů.
Provoz pouze za omezených podmínek
Ke spuštění projektu došlo během pondělního dopoledne. Vozidlo má povolení k provozu v době od 10:00 do 18:00. Maximální povolená rychlost automobilu je téměř 50 km/h. Další podmínkou je, že vozidlo nesmí být provozováno za zhoršených povětrnostních podmínek jako je mlha nebo déšť. K přivolání vozidla slouží aplikace a pokud zrovna vozidlo není vytíženo, jezdí volně po městě a vyčkává na zavolání.
Již dříve společnost spustila projekt, ve kterém aplikovala funkce autonomního řízení na osobní vozidla, kdy automobil byl z 95% řízen počítačovými systémy. Stále však byla nutná lidská kontrola. Nakonec sesbírala poznatky z miliónů naježděných kilometrů a poznatky aplikovala na konstrukci absolutně autonomně řízených vozů. Již nyní ale sklízí lepší ohlasy než konkurenční autonomní systém od značky Tesla.