Produkce automobilů v Česku zpomalila a podíl vyrobených elektrických vozidel roste

Produkce osobních vozidel v červenci a srpnu se meziročně prudce propadla, kvůli pokračující krizi na trhu s polovodiči. Z důvodu jejich nedostatku musely automobilky ŠKODA AUTO a Toyota prodloužit tradiční letní odstávky. Další odstávky budou pravděpodobně následovat i v průběhu podzimu.

Celkově bylo v letošním roce zatím vyrobeno 775 496 osobních vozidel, tedy stále o 12,6 % více než za stejné období roku 2020, kdy se výroba na několik týdnů zcela zastavila. Výroba elektrifikovaných vozidel tvoří aktuálně více než 10 % objemu výroby. V samotném srpnu byla celá pětina tuzemské produkce alespoň částečně elektrifikovaná v podobě hybridu nebo plně elektrických vozidel.

Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících minulého roku, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ dodává Petzl.

Osobní vozidla

V letošním roce bylo zatím vyrobeno 775 496 osobních vozidel. Ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 produkce nabrala ztrátu 17,7 %, vyrobeno bylo o 166 tisíc automobilů méně. Tato ztráta odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy především v posledních třech měsících je výroba z důvodu chybějících čipů v různé intenzitě zpomalována. Vozidla často přechodně končí na odstavných plochách, například na letištích.

Důsledky krize na automobilky působící v ČR

Krizi se daří úspěšně čelit nošovické automobilce Hyundai, která od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů, tedy o 33,1 % meziročně víc.

ŠKODA AUTO v tuzemských závodech vyrobila v dosavadním průběhu roku 486 423 automobilů (+ 7,9 %). V letních měsících pak byla výroba výrazně ovlivněna vynucenými odstávkami výroby, a tak v červenci a v srpnu bylo vyrobeno pouze 65 585 vozidel, tj. o 42,0 % méně než v průběhu letních prázdninových měsíců v roce 2020.

Nedostatek čipů se výrazně podepsal i na produkci kolínské Toyoty. V červenci bylo vyrobeno 6 896 vozidel (- 37,4 %), celý srpen ale byla produkce automobilky pozastavena. Od začátku roku však Toyota vyrobila celkově 106 673 vozidel, tj. o 5,8 % více než v loňské roce.

Zvyšující se trend poptávky po elektrických vozidlech

Ve struktuře tuzemské produkce je zároveň dobře patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) už desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9 procentního bodu na celkových 10,5 %. V srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v ČR.

Jak se bude situace dále vyvíjet je nevyzpytatelné, závislost na jediném dodavateli musela dříve nebo později způsobit velké problémy, obzvlášť v případě výroby na jiném kontinentu.

Source
Sdružení automobilového průmyslu
Tags

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Související články

Back to top button
Close
Close