Mobilita

Porsche se angažuje v segmentu elektrokol

Problémy ve výrobě automobilů způsobené nedostatkem polovodičových součástek zasáhly celý svět. Mnoho výrobců bylo nuceno výrazně omezit nebo úplně zastavit výrobu svých vozů. Navíc v důsledku jejich nedostatku znatelně narostla i jejich cena. V dnešních moderních a technologicky nabitých automobilech se nachází i přes 1500 čipů, což je oproti minulosti obrovský skok.

Během pandemie také narostl zájem o spotřební elektroniku, kde se též čipy používají. Mnoho výrobců polovodičových součástek tak bylo nuceno svou výrobu přeorientovat na novou generaci čipů, se kterými však automobilky nechtějí pracovat. Svůj podíl na špatné čipové situaci měly i neočekávané události. Požár v továrně Intel nebo zdražení lodní dopravy vlivem zablokování Suezského průplavu tak nebylo velmi příznivé.

Segment elektrokol nedotčen

Odvětvím, které zatím nebylo tak dramaticky zasaženo nedostatkem čipů a omezením výroby je segment elektrokol. Celosvětově toto odvětví už jistě válcuje prodeje běžných kol. Prosperitu a budoucnost potvrzuje i vstup značky Porsche, výrobce sportovních automobilů. Značka totiž koupila podíl v mladé chorvatské značce elektrokol, společnosti Greyp. Zakladatelem je Mate Rimac, který vyrábí luxusní elektromobily značky Bugatti Rimac. I v této značce má Porsche značný podíl.

Cílem této společnosti však není dosahovat obrovských prodejů a konkurovat ostatním výrobcům elektrokol. Elektrokola značky Greyp mají být spíše technologickou vlajkovou lodí. Mají ukázat ostatním výrobcům elektrokol technologické know-how značky, a to pak prodat dalším výrobcům. Greyp nechce být specialistou na výrobu cyklistických potřeb, ani konkurencí pro potenciální zákazníky.

Kolo plné senzorů a fukncí

Kromě špičkových komponentů, které dokážou nabídnout i jiné značky, nabízí Greyp řadu jiných technologických vymožeností. Například model Greyp G6 disponuje moduly 4G e Sim a GPS, dále duální kamerou, telemetrii nebo funkcí vzdálené ochrany proti krádeži.

Na mnoho situací umí kolo i samo zareagovat. Pokud člověk na kole upadne, dokáže vytočit volání o pomoc. V případě krádeže pak uživatel může sledovat polohu kola nebo ho i vzdáleně deaktivovat. Kromě toho sleduje bicykl i údaje o jízdě a jezdci. Těmi mohou být sklon terénu, rychlost nebo jezdcův srdeční tep.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago