Mobilita

Audi postaví na start Dakaru elektromobil poháněný benzínem

Jen necelý rok od prvotní myšlenky konceptu, zahájil Audi Sport testování nového Audi RS Q e-tron. V lednu 2022 se s ním postaví jedné z největších výzev v mezinárodních závodech – Rallye Dakar.

Audi chce být prvním výrobcem automobilů, který v nejtěžší rallye na světě použije elektrifikovaný pohon. V kombinaci s účinným měničem energie bude bojovat o vítězství s konvenčně poháněnými konkurenty.

„Systém quattro změnil pravidla hry pro mistrovství světa v rallye. Audi bylo první značkou, která vyhrála závod 24 hodin Le Mans s elektrifikovaným pohonem. Nyní chceme na Rallye Dakar zahájit novou éru a zároveň testovat a dále rozvíjet naši technologii e-tron v extrémních podmínkách. Náš RS Q e-tron vznikl na čistém papíře v rekordním čase a je symbolem Vorsprung durch Technik.“

– Julius Seebach, generální ředitel Audi Sport GmbH
Road to Dakar – Test Audi Sport
Zdroj: Audi Communications Motorsport / Malte Christians

Jen elektromotor by na tuto výzvu nestačil

Rallye Dakar představuje zvláštní výzvu. Soutěž v duchu maratonu trvá dva týdny a denní etapy měří až 800 kilometrů. Protože v poušti nejsou žádné možnosti nabíjení, zvolilo Audi inovativní koncept. Na palubě Audi RS Q e-tron je vysoce účinný motor TFSI z Německého mistrovství cestovních vozů. Ten je součástí měniče energie, který za jízdy nabíjí vysokonapěťový akumulátor. Vzhledem k tomu, že spalovací motor pracuje v mimořádně účinném rozsahu 4 500 až 6 000 otáček za minutu, je měrná spotřeba nižší než 200 gramů na kWh.

Hnací ústrojí Audi RS Q e-tron je elektrické. Přední i zadní náprava jsou vybaveny motorgenerátorovou jednotkou (MGU) z aktuálního vozu Audi e-tron FE07 Formule E, který vyvinula společnost Audi Sport pro sezónu 2021. Pro použití této jednotky MGU v Rallye Dakar bylo nutné provést pouze drobné úpravy.

Třetí jednotka MGU identické konstrukce je součástí měniče energie a slouží k dobíjení vysokonapěťového akumulátoru během jízdy. Kromě toho dochází k rekuperaci energie při brzdění. Baterie váží okolo 370 kg a má kapacitu přibližně 50 kWh.

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago