Mobilita

Norové představují první dopravní autonomní elektroloď

Elektrifikace se pomalu, ale jistě začíná dotýkat téměř každého odvětví našich životů. Výjimkou nezůstala ani lodní doprava. Loď, která nepotřebuje žádnou naftu ani kapitána, nese Yara Birkeland. Tato elektroloď převáží kontejnery z továrny na hnojiva z jihovýchodního pobřezí z města Porsgrunn do přístavu Brevik. Při tom urazí 12 kilometrů, převeze 120 kontejnerů a ušetří stejně emisí jako kdyby nevyjelo 40 tisíc nákladních automobilů. Nyní modrobílé plavidlo kotví v doku v Oslu.

Samotná loď se může pyšnit osmdesátimetrovou délkou hmotností 3200 tun a kapacitou šesti baterii 6,8 MWh. Během následujících dvou let by měla být provozována až do fáze, kdy se naučí sama manévrovat a své okolí monitorovat pomocí senzorů. V další fázi by měla zvládnout i plavby delší než 12 kilometrů. Nyní ještě jezdí s kapitánem, který vše kontroluje. Nejde pouze o ulehčení pro lidskou posádku, ale také zvýšení bezpečnosti. Často jsou nehody způsoby lidskou chybou, která může být zapříčiněna například únavou.

Samotná cesta na 12 kilometrů se může zdát jako hračka, ale loď musí překonat mnoho překážet. Cesta vede úzkým fjordem, přičemž se loď musí vypořádat se dvěma mosty, mořskými proudy a silnou dopravou obchodních lodí a jiných plavidel. Největším problémem jsou malá plavidla jako kajaky. Současné autonomní lodě se jim neumějí vyhnout. Yara Birkeland by se ale časem měla naučit takové objekty rozpoznat a vyhodnotit, jak s takovou situací naložit.

V hlavní roli ekologie

Jedná se o první krok ke snížení emisí dopravního průmyslu. Ten totiž tvoří kolem třech procent celosvětových emisí. Cílem do dalších let je snížení emisí až na polovinu současného stavu, bohužel zatím se křivka pohybuje spíše opačným směrem.

Současně tato technologie není využitelná pro dlouhé zaoceánské plavby. Přístavy by musely být vybaveny nabíječkami, což představuje ještě mnoho technologických výzev. Tento typ dopravy se tedy bude muset spoléhat spíše na jiné zdroje energie. Na druhou stranu by se v budoucnu dal elektrický pohon využít pro trajekty, pobřežní nebo říční dopravu, kde jde o stabilní a krátké trasy.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago