Mobilita

Jsou elektromobily opravdu tak zelené, jak se prezentují?

Tlak na zavedení elektromobilů a naopak na zakázaní automobilů se spalovacími motory je v poslední době enormní. Odborníci z Centra udržitelné mobility při Fakultě strojní ČVUT se na tuto problematiku zaměřili podrobněji a vyvracejí několik již zavedených mýtu, které jsou často uváděny bez pádných důkazů.

Kde elektromobil najde své největší a nejefektivnější uplatnění je městská doprava. Dojíždění na krátkou vzdálenost například do práce s malou baterií, kterou zvládneme dobít malým výkonem přes noc. Uplatní se také v hromadné dopravě nebo rozvážkových službách. Tady všude maximálně zúročíme rychlou akceleraci, bezemisní provoz i nízkou hlučnost.

Kde nastává problém jsou vozidla s velkými bateriemi a rychlonabíjením. Větší baterie sice prodlouží dojezd, ale zároveň kvůli své váze zvýší spotřebu a je také dražší. Rychlonabíjením zase dochází k velkým ztrátám. A všechna tato energie musí být někde vyrobena.

Zákaz spalovacích motorů

Snaha EU zakázat spalovací motory a evropský vozový park kompletně přezbrojit na elektromobily je motivován snížením produkce emisí a zpomalením globálního oteplování. Myšlenka se na první pohled jeví výborně. Vše je ale nutné dát do kontextu celého světa. Člověk se svou činností podílí na tvorbě emisí pouze z cca 3,5%. Zbytek má na starost sama příroda. Když potom uvážíme jakou část tvoří z evropské silniční dopravy osobní automobily, dostáváme se na zlomky procenta. A to vše při kompletní výměně vozového parku za předpokladu nulových výrobních emisí elektřiny i vozidel. Se započítáním reálných emisí je vliv zanedbatelný.

Výhledy do budoucna

Jako výborná alternativa pohonu se jeví kombinace spalovacího motoru a určitá část elektrifikace, tedy hybridní pohony. Elektřina není určena k pravidelnému pohonu, ale v kombinaci se spalovacím motorem zajišťuje dostatečný dojezd nebo i topení. Výhodou oproti čistým elektromobilům je také jejich nižší cena.

Za zdroj energie se do budoucna jeví velmi slibně vodík, a tedy vozidla s palivovými články. Zatím mají ještě mnoho technických nedostatků, ale mají obrovské množství výhod. Mezi patří například málo omezený dojezd nebo rychlé tankování paliva.

Nejrozumnější cestou do budoucna je používání pohonů v aplikacích, pro které jsou vhodné. A to jak z hlediska podmínek, tak i ceny. Pravděpodobně není nezbytné násilně tlačit užívání elektromobilů jako ozdravného léku pro naši planetu.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago