Mobilita

Autonomní taxi vozy v ulicích San Francisca

Doba, kdy se nebudeme muset starat o řízení našich vozidel se zase o kousek přiblížila. Autonomní vozidla se pravděpodobně postupně stanou běžnou věcí. Jde o vozy, které k řízení buď vůbec nepotřebují lidskou kontrolu nebo minimálně dokážou mnoho funkcí vozidla sami ovládat. Pro svou kontrolu a řízení využívají kamery, lidary nebo GPS moduly. Všechna data z těchto senzorů jsou vyhodnocována počítačovými systémy, které podle toho ovládají automobil. Své projekty už delší dobu testuje mnoho renomovaných značek jako Google, Tesla a další. Dnes už všechna nová vozidla pracují v nějakém stupni autonomního řízení. Příkladem může být automatické stírání stěračů nebo změna intenzity světlometů. Největším problém pro plné autonomní řízení je v současnosti neexitující legislativa pro tento typ vozidel. A dále také nedostatečně vyspělá technologie, která ještě neumí se 100% jistotou reagovat na nepředvídatelné lidské chování.

Své vozidlo nyní vypustila do ulic San Francisca divize Cruise, dceřiná společnost americké korporace General Motors. Jedná se o samořízené taxi vozidlo. Jako první se v něm svezl jeden ze zakladatelů společnosti. Taxi služba je nyní zdarma dostupná pro zaměstnance General Motors a vybrané osoby z řad veřejnosti. Ti budou společně shromažďovat zkušenosti a dojmy z jízdy a dál je využijí k doladění detailů, aby mohlo dojít ke komerčnímu využití pro širokou veřejnost. K tomu je však ještě potřeba povolení kalifornských úřadů.

Provoz pouze za omezených podmínek

Ke spuštění projektu došlo během pondělního dopoledne. Vozidlo má povolení k provozu v době od 10:00 do 18:00. Maximální povolená rychlost automobilu je téměř 50 km/h. Další podmínkou je, že vozidlo nesmí být provozováno za zhoršených povětrnostních podmínek jako je mlha nebo déšť. K přivolání vozidla slouží aplikace a pokud zrovna vozidlo není vytíženo, jezdí volně po městě a vyčkává na zavolání.

Již dříve společnost spustila projekt, ve kterém aplikovala funkce autonomního řízení na osobní vozidla, kdy automobil byl z 95% řízen počítačovými systémy. Stále však byla nutná lidská kontrola. Nakonec sesbírala poznatky z miliónů naježděných kilometrů a poznatky aplikovala na konstrukci absolutně autonomně řízených vozů. Již nyní ale sklízí lepší ohlasy než konkurenční autonomní systém od značky Tesla.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago