Technologie

Nové airbagy by měly zajistit větší bezpečí cestujících

Prudký náraz a výstřel airbagů, který ve většině případů zlomí kosti řidiče. Toto by měla být minulost. Nové jednotky airbagů nebudou reagovat až ve chvíli nárazu. Budou totiž monitorovat situaci kolem auta a tak budou schopny se na náraz dobře připravit. Díky monitorování situace uvnitř vozu se pak budou také schopny přizpůsobit nafukování jednotlivých vaků tak, aby méně ohrožovaly cestující.

Systém airbagů je dnes neodmyslitelným prvkem ochrany cestujících v moderních vozidlech. Jejich účinnost do značné míře záleží na včasné detekci nehody a rychlosti řídicí jednotky airbagů (označované Continentalem jako ACU — airbag control unit, zatímco většina ostatních výrobců používá označení ECU — electronic control unit). ECU airbagu vyhodnocuje data ze senzorů zrychlení a tlaku a v případě potřeby aktivuje příslušný airbag během milisekund.

ilustrace současných airbagů

Nyní se ovšem pracuje na dalším zdokonalení a zrychlení za pomoci před nárazového bezpečnostního monitoru. Pod heslem „Allround Protection“ budou v budoucnu úžeji propojeny informace o dění kolem vozidla (před nárazová bezpečnost) a uvnitř vozidla (monitorování bezpečnosti cestujících), aby bylo možné lépe přizpůsobit strategii rozpínání airbagů. Cílem je hlavně dřívější, ale i kontrolovanější aktivace airbagů s ohledem na situaci a potřeby cestujících uvnitř vozu.

Nové funkce Allround Protection

Zahrnují dřívější zapálení airbagů, aby bylo možné optimálně zachytit cestující uvnitř. Klíčovým faktorem je integrace před nárazových dat, která kromě senzorů okolí vozidla poskytují také monitor bezpečnosti cestujících, který poskytuje informace o cestujících a jejich poloze uvnitř vozidla. To umožňuje reagovat dříve a například narovnat opěradlo sedadla 300ms před čelním nárazem. Airbag navíc díky řízení tlaku vydrží déle, a s tvrdostí uzpůsobenou situaci a cestujícím. V budoucnu je dokonce představitelné, že dojde ke změkčení airbagu přesně v okamžiku nárazu spolujezdce, takže se sníží odrazový efekt (vymrštění cestujícího dozadu). Technicky je ventil mistrovským dílem, protože dynamicky ovládá tlak 600 barů v milisekundovém rozsahu.

Allround Protection se zaměří také na baterie elektromobilů. Tedy ne že by je chránil airbagy, bude však doplněn o systém varování řidiče před možným poškozením baterie například po střetu s kamenem, a tedy i před zvýšeným rizikem vzniku požáru. Nová senzorově asistovaná funkce Battery Impact Detection vychází z technologického základu tlakového systému ochrany chodců.

Klára Tomsová

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago