Mobilita

Elektrický pohon už se dostává i do veteránů

Trend automobilů poháněných elektrickou energií se kromě nových aut přesouvá také k autům starším – veteránům. Jde o účinný způsob, jak udržet tato vozidla stále na naších komunikacích a přitom jim zachovat jejich půvab. Navíc s bonusem, že mohou i do zpřísněných emisních zón.

Na přestavby tohoto typu se nejčastěji používají recyklované baterie z novějších elektromobilů. Veteráni již nepotřebují tak dlouhý dojezd a snížená kapacita jim tedy nevadí. Jediným zádrhelem se tak stává fakt, že podle Mezinárodní federace historických vozidel FIVE touto přestavbou ztrácejí auta titul historického vozidla. Ani to ale nemusí být zádrhel. Po instalaci původního pohonu se z vozidla zase stává veterán.

Zahraniční přestavby v popředí

Jako každá změna i zde se najdou odpůrci i zastánci této změny. Nejvíce příznivců najdeme v zahraničí. Naopak u nás jsou spíše odpůrci. Důvodem budiž fakt, že ve městech zatím žádná omezení pro vjezd vozidel se spalovacím motorem nemáme a řidiče tak k přestavbě víceméně nic nenutí.

Kdo se do přestaveb pustil s plnou vervou jsou britští inženýři. Dnes již vznikají i samostatná oddělení velkých automobilek pro přestavbu starších vozidel na elektromobily. Příkladem můžeme uvést značku Mini. Ta nabízí přestavby vozidel z let 1959 až 2000 v rámci programu Mini Recharged. Navíc všechny změny jsou vratné a majitel tak může ze svého vozu opět učinit veterána.

Kromě velkých automobilek se přestavbami již dříve zabývaly menší firmy. Jako například London Electric Cars, která pro přestavbu Mini používá jeté díly z Nissanu Leaf. Případně firma Swind, které se podařilo dosáhnout dojezdu až 200 km.

Další nezůstávají v pozadí

Své elektrické verze se dočkal i model E-Type automobilky Jaguar, kterým se mimo jiné svezli i princ Harry a Meghan Markleová po svém svatebním obřadu. Přestavbám se věnuje i automobilka Volkswagen. Častým cílem přestaveb se stalo i legendární Porsche 911 nebo Rolls-Royce Phantom z roku 1961. A nejde o přestavby pouze britských firem. Věnují se jim i americké nebo finské dílny.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago