Technologie

Letadlo na vodíkový pohon z Británie

Britská organizace, jménem Aerospace Technology Institute, představila nový koncept pro leteckou dopravu. Konkrétně nový model letadla, který je namísto benzinu poháněn vodíkem.

Koncept pod jménem FlyZero by měl přepravit až 279 cestujících, což odpovídá velikosti středního dopravního letadla. Údajně by mělo zvládnout let z Londýna do San Frincisca bez mezipřistání a to dokonce stejnou rychlostí jako letadla, která známe dnes.

Problémem vodíku je ovšem jeho cena, která je o hodně vyšší než benzinu. Též bude velmi dlouho trvat, než se vybuduje celá infrastruktura pro doplňování paliva na letištích.

Záchrana leteckého průmyslu

Británie celkově pracuje na několika projektech, které mají za účel vybudovat nová pracovní místa v leteckém průmyslu a také mají za cíl klimatické změny, které mají v dnešních dnech velké vykřičníky ve všech oblastech průmyslu. Britská vláda slíbila projektu celkem 1,95 miliardy liber mezi roky 2013 a 2026 a tu samou částku přislíbilo i ministerstvo. Dodnes od vlády dostala zhruba 15 milionů liber.

Firma očekává, že tyto letadla budou plně v provozu někdy ve 30. letech našeho století. Ovšem už do začátku příštího roku chce projekt FlyZero zveřejnit několik podrobných informací. Je to například koncept pro regionální nebo středně velké letadlo s technologickými plány a hodnocením udržitelnosti.

Středně velké letadlo v číslech

Středně velké letadlo by mělo skladovat vodík o teplotě mínus 250 stupňů Celsia v takzvaných kryogenních palivových nádržích, které budou dvě menší v přední části letadla a jedna větší v zadní časti letounu, aby letadlo zůstalo vyvážené. Rozpětí křídel se plánuje na 54 metrů, což můžeme porovnat třeba s Boeingem 767. Celé letadlo budou pohánět dva dvouproudové motory.

Letecký průmysl je dlouhodobě pod tlakem kvůli emisím. Tento projekt, FlyZero, by mohl tuto situaci vylepšit. Dnes se letecký průmysl zaměřuje především na udržitelná paliva, která se přimíchávají do současného paliva. Zkoušejí též elektrická letadla, ale problém je velká hmotnost baterek, proto se tento způsob využívá pouze pro menší letouny jako jsou například letecké taxíky.

Klára Tomsová

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago