Mobilita

V Las Vegas se psala historie autonomního závodění

Na nedávno ukončeném veletrhu spotřební elektroniky v CES Las Vegas proběhl historicky první závod autonomních automobilů. V posledních letech jde na veletrhu spíše o novinky v oblasti elektromobility.

Ve své podstatě vlastně nešlo o úplně první závod. Již v loni v říjnu se na slavném okruhu Indianapolis konal první závod série Indy Autonomous Challenge (IAC). Tam šlo ale pouze o jízdu proti časomíře a závodní stroje se tak neměla možnost potkat přímo na okruhu. V Las Vegas už ale závodili formou vyřazovacího závodu. Vždy proti sobě nastoupili dva vozy. Kromě rychlosti se hodnotily také předjížděcí manévry. Ten lepší poté postoupil do dalšího kola.

Nároky na softwarové řízení jsou pří jízdě dvou vozidel mnohonásobně vyšší. Pro představu, auta se ženou rychlostí až 170 mil za hodinu. Kvůli náročnosti soutěže předcházelo samotnému závodu několik hackathonů – soutěží v programování. Při vyhlášení v roce 2019 se přihlásilo přes 40 týmu z celého světa.

První vítězství head-to-head pro tým PoliMOVE

Na veletrhu CES se do závodění zapojilo 9 týmů z osmi zemí světa. Pro vítězství a rychlostní rekord 173 mph si dojel tým PoliMOVE složený ze studentů italské Politecnico di Milano a Univerzity of Alabama. Na druhém místě se pak umístil tým TUM Autonomous Motorsport z německé Technische Universität München. Ti jsou zároveň vítězi prvního časovkářského závodu.

Vše obstarává precizní software

Všechny týmy mají naprosto stejné vybavení, tedy totožné závodní stroje. Klíč k úspěchu tedy spočívá pouze v ovládacím algoritmu. Vozidlo musí samo zvládat všechny předjížděcí manévry. Organizátoři také doufají, že precizní software časem umožní i závodění více než dvou vozidel.

Vozidla s označením Dallara AV-21 disponují těmi nejpokročilejšími technologiemi pro autonomní řízení. Jde například o tři senzory Luminar Hydra LiDAR, který umožňuje dokonalou orientaci v prostoru. V dnešní době je možná lehce překvapivý fakt, že auta jsou poháněna spalovacími motory. Elektrická auta by totiž byla příliš těžká a autonomní řízení by bylo výrazně obtížnější.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago