Mobilita

Umělá inteligence bude u brzd Brembo ovládat každé kolo samostatně

Jeden z nejlepších výrobců brzd z Itálie Brembo v říjnu oznámil vývoj brzdového systému Sensify, který bude vybaven umělou inteligencí. Cílem je zkombinovat bezpečnost a požitek z jízdy a produkt uvést na trh v roce 2024.

Hydraulické ovládání, na které jsme u brzd zvyklí, bude nahrazeno elektronickým, které by mělo zajistit flexibilitu a přesnější ovládání.

Umělá inteligence na čtyřech kolech

Využití umělé inteligence na vozidlech není nic nového, již nyní v mnoha autech řídí asistenční systémy řidiče nebo třeba autonomní řízení. V otázce brzdového systému se ale jedná o úplnou novinku a vyvolává otázky, jak přesně bude fungovat.

„Jakmile se začnete zabývat umělou inteligencí a neuronovými sítěmi, budou jen tak dobré, jak dobrá jsou tréninková data, která máte. Pokud máte nový případ, který představuje něco, co jste ještě neviděli, je těžké předem vědět, co se rozhodne udělat.“ J. Christian Gerdes, profesor inženýrství a jeden z ředitelů Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě

Brzdový systém Sensify
Zdroj: Brembo

Brzdová technologie Sensify

Tato novinka využívá specializovanou aplikaci, která, na základě zpracovávaných dat, napomáhá požitku z jízdy. Systém bude pravděpodobně na bázi prediktivních algoritmů, senzorů a nástrojů pro správu dat, které mu dávají „digitální mozek“ schopný ovládat každé kolo nezávisle.

Ideálním řešením pro předcházejí zablokování kol při prudkém brždění je analyzovat, co se děje na každém kole zvlášť a podle toho rozložit brzdný účinek. Jedním z dalších výhod bude možnost přizpůsobení stylu jízdy i povětrnostním podmínkám a stavu vozovky. Slibují se i nižší náklady na údržbu vzhledem k absenci brzdové kapaliny a jejím nahrazení elektromechanickým ovládáním, nebo menším opotřebení brzdových kotoučů.

Technologická laboratoř v Silicon Valley

Společnost Brembo plánuje do konce roku v americkém Silicon Valley otevřít technologickou laboratoř, kde bude pracovat na vývoji digitálních brzd. Klíčové je dokázat shromáždit dostatek dat, ze kterých bude umělá inteligence vycházet.

Brzdy by měly být navrženy kompatibilní s různými typy vozidel jako jsou sedany, SUV či užitkové vozy. Zatím není jasné jak velké úpravy bude pro každý typ třeba podstoupit.

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago