Mobilita

Přecházení ulice v době autonomních automobilů

Je pravděpodobné, že dříve nebo později nejspíš nastane doba, kdy budou po ulicích jezdit automobily bez řidiče. Autonomní vozidla se stále zlepšují a mnoho značek nějaký svůj model vyvíjí. Ovšem v tu chvíli se tak banální věc jako přecházení ulice přes přechod může stát komplikací.

Když dnes budeme přicházet k přechodu pro chodce a zároveň se k němu bude blížit jedoucí vozidlo, proběhne často jakýsi vizuální kontakt mezi řidičem a chodcem. Ten nám může dát přímo znamení mávnutím ruky, že můžeme bezpečně přejít nebo se minimálně očním kontaktem ujistíme, že nás řidič vidí. Nic z toho ovšem nebude možné, pokud za volante žádný řidič nebude.

Simulace ve virtuální realitě

Stejnou otázku, tedy jak budou chodci reagovat na autonomní vozidla si položila i americká společnost Motional. Ke spolupráci přizvala animační studio CHRLX, které vytvořilo situaci ve virtuálním světě.

Experimentu se zúčastnilo 53 dobrovolníků. Ti si nasadili virtuální brýle a poté byli uvedeni do situace, kdy přicházeli k přechodu na čtyřproudové komunikaci, ke kterému se zároveň blížilo auto. Vozovku reálně nepřecházeli, ale měli pouze stisknout tlačítko ve chvíli, kdy by jim přišlo nejbezpečnější přejít.

Virtuální realita

V prvním scénáři byl za volantem skutečný řidič. Ve druhém na sobě mělo auto několik signalizačních světel a ve třetím byl na vozidle LED display, který ukazoval, že chodec má přednost. Další doplňkové případy kombinovaly zvukové signály nebo zastavení dál od přechodu. V posledním případě auto nezastavilo vůbec. Tento případ sloužil pouze jako kontrolní. Nakonec měli účastníci vyplnit krátký dotazník o tom, jak se v té které situaci cítili bezpečně.

Překvapivé závěry

Jako první, ale né tak překvapivý byl závěr, že chodci se cítí nejbezpečněji, pokud automobil zastaví dále od přechodu. Mnohem více výzkumníky překvapil fakt, že rozdíl mezi vozidlem s řidičem a bez něj byl minimální. Z čehož vyplývá fakt, že chodci sledují více chování pohybujícího se vozidla jako celku než jen samotného řidiče.

Tento závěr podporují i další studie. Ovšem jako nejpravděpodobnější použitelná varianta se jeví kombinace změn v jízdě vozu společně s dalšími doprovodnými signály.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago