Dominantnost Li-ion technologie na dnešním trhu s dobíjecími baterie je nezpochybnitelná. Zároveň však pozorujeme nárůst zájmu o sodium iontové baterie, které nabízí slibnější budoucnost a širší možnosti použití. Některé společnosti tak začínají s jejich komercionalizací.
V zář roku 2020 získala Natron Energy téměř 20 milionů dolarů ke zrychlení technologického vývoje a budoucího prodeje. Zatím sodium iontové baterie tvoří velmi malou část prodeje a podle Jacka Poucheta, ředitele obchodní sekce společnosti, prvními zákazníky jsou především zastupitelé telekomunikačních firem a datových center.
Podle K.M. Abrahama z firmy K-EM Sciences, která se zabývá Li-on bateriemi, sodium iontové baterie zatím nejsou připravené na pohánění elektromobilů ani malých elektronických zařízení, jelikož Li-on baterie mají větší energetickou densitu. To znamená jedno. Li-on baterie má delší výdrž mezi jednotlivými nabíjeními.
Místo toho sodium iontová alternativa nabízí vhodné řešení pro statickou aplikaci, jako jsou zásobníky pro obnovitelnou energii nebo energetické sítě datových center. Jedná se o místa, kde jsou nižší náklady důležitější než energetická densita. V těchto případech mohou být až o 20% nižší.
Hlavní výhodou sodium iontových baterií při budoucím prodeji je prozatím jejich složení, které je poměrně levné. Zároveň jsou bezpečnější a stabilnější. Na rozdíl od Li-on baterií nehoří. Naše planeta dále oplývá většími zásobami sodíku a jeho těžba je jednodušší. Li-on baterie navíc požívají kobalt, po kterém je celosvětově poměrně velká poptávka. Abraham nakonec dodává, že udržitelnost sodium iontových baterií je to, co jim slibuje velkou budoucnost.
Natron zatím zůstává jednou z mála firem, které se vývojem novým typem baterií zabývají více. Zároveň vyvíjejí katody a anody z pruské modři, která má chemickou strukturu ideální pro absorbování a uvolňování sodných iontů, umožňujících baterii nabití a vybití. Elektrody z pruské modři pak zvládnou až 50 000 nabíjecích cyklů.
Další společnost, která se vývojem těchto baterií zabývá, Faradion, nedávno obdržela velkou objednávku z Austrálie, a to především díky zvýšené dodávce po skladování obnovitelné energie v městských infrastrukturách. Rovněž se snaží vyvinout baterie schopné pro pohon elektromobilů.
Velké množství prostředků jde v poslední době do vývoje sodium iontových baterií. V nedávno publikovaném review (souhrnný článek) v časopise ACS Energy Letters je zdůrazněno, že je zapotřebí ještě důslednějšího výzkumu těchto baterií pro dosažení density 200Wh/kg. To by mohlo pomoci pro širší spektrum využití.
Zdroj: techsngames.com
Foto: Unsplash
Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…
Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…
Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…
Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…
Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…
Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…