Energetika a těžba

Sodium iontové baterie, budoucnost nabíjení

Dominantnost Li-ion technologie na dnešním trhu s dobíjecími baterie je nezpochybnitelná. Zároveň však pozorujeme nárůst zájmu o sodium iontové baterie, které nabízí slibnější budoucnost a širší možnosti použití. Některé společnosti tak začínají s jejich komercionalizací.

V zář roku 2020 získala Natron Energy téměř 20 milionů dolarů ke zrychlení technologického vývoje a budoucího prodeje. Zatím sodium iontové baterie tvoří velmi malou část prodeje a podle Jacka Poucheta, ředitele obchodní sekce společnosti, prvními zákazníky jsou především zastupitelé telekomunikačních firem a datových center.

Podle K.M. Abrahama z firmy K-EM Sciences, která se zabývá Li-on bateriemi, sodium iontové baterie zatím nejsou připravené na pohánění elektromobilů ani malých elektronických zařízení, jelikož Li-on baterie mají větší energetickou densitu. To znamená jedno. Li-on baterie má delší výdrž mezi jednotlivými nabíjeními.

Levnější a bezpečnější

Místo toho sodium iontová alternativa nabízí vhodné řešení pro statickou aplikaci, jako jsou zásobníky pro obnovitelnou energii nebo energetické sítě datových center. Jedná se o místa, kde jsou nižší náklady důležitější než energetická densita. V těchto případech mohou být až o 20% nižší.

Hlavní výhodou sodium iontových baterií při budoucím prodeji je prozatím jejich složení, které je poměrně levné. Zároveň jsou bezpečnější a stabilnější. Na rozdíl od Li-on baterií nehoří. Naše planeta dále oplývá většími zásobami sodíku a jeho těžba je jednodušší. Li-on baterie navíc požívají kobalt, po kterém je celosvětově poměrně velká poptávka. Abraham nakonec dodává, že udržitelnost sodium iontových baterií je to, co jim slibuje velkou budoucnost.

Natron zatím zůstává jednou z mála firem, které se vývojem novým typem baterií zabývají více. Zároveň vyvíjejí katody a anody z pruské modři, která má chemickou strukturu ideální pro absorbování a uvolňování sodných iontů, umožňujících baterii nabití a vybití. Elektrody z pruské modři pak zvládnou až 50 000 nabíjecích cyklů.

Další společnost, která se vývojem těchto baterií zabývá, Faradion, nedávno obdržela velkou objednávku z Austrálie, a to především díky zvýšené dodávce po skladování obnovitelné energie v městských infrastrukturách. Rovněž se snaží vyvinout baterie schopné pro pohon elektromobilů.

Velké množství prostředků jde v poslední době do vývoje sodium iontových baterií. V nedávno publikovaném review (souhrnný článek) v časopise ACS Energy Letters je zdůrazněno, že je zapotřebí ještě důslednějšího výzkumu těchto baterií pro dosažení density 200Wh/kg. To by mohlo pomoci pro širší spektrum využití.

Zdroj: techsngames.com
Foto: Unsplash

Petr Kašík

V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago