Výzkumníci z Velké Británie a USA našli nový způsob, jak recyklovat baterie z elektromobilů, drasticky se tak sníží cena i uhlíkové emise. Vzhledem ke stále zvyšující se poptávce po elektromobilech by automobilky mohly díky nové technologii zajistit udržitelnou nabídku svých vozů i do budoucna.
Elektroauta po celou dobu své životnosti produkují malé množství emisí, to ale neplatí pro získávání materiálů na jejich výrobu. Těžba kobaltu nebo niklu je zatížena velkou uhlíkovou stopou a automobilky jsou pro tento fakt dlouhodobě kritizovány. Nemluvě o faktu, že spolu s vyčerpáváním zásob kobaltu a niklu v dolech roste i jejich cena. Nová recyklační technologie by problém s těžbou měla vyřešit.
Výzkumný pracovník Gavin Harper říká: „Složité produkty, jako např. baterie, nelze recyklovat běžným způsobem, jakým se recyklují jiné kovy. Drcení, smíchání částí baterie a pyrometalurgie ničí hodnotu výsledného recyklovaného produktu.“
Současné metody recyklace baterií spoléhají na drcení baterií na velmi malé kousky, ze kterých vznikne tzv. černá hmota. Ta je poté zpracována na kovy, jako jsou poptávané kobalt nebo nikl.
Nová recyklační metoda představuje postup známý jako přímá recyklace. Výzkumníci využívají nadzvukových vln, díky kterým zachovají důležité části baterie. Katoda a anoda z baterie jsou zachovány, není potřeba je drtit. Tímto postupem se drasticky sníží plýtvání energií a výrobních nákladů při recyklování.
Andrew Abbott, ředitel výzkumného týmu a profesor fyzikální chemie na univerzitě v Leicestru uvedl, že separace baterie za pomocí ultrazvukových vln ušetří až 60% nákladů ve srovnání s náklady na získání panenského materiálu.
V porovnání s konvenčnější technologií založenou na hydrometalurgii, (která využívá k extrakci materiálů kapaliny, jako je kyselina sírová a voda) dokáže ultrazvuková technologie za stejné období zpracovat stokrát víc materiálu.
Abbottův tým úspěšně testoval oddělování článků baterie manuálně a zažádal si o patent. Navíc společnost ReLib začala pracovat na projektu, kde by k oddělování balení a samotné baterie byli využívání roboti.
Do budoucna se očekává, že technologie bude zpracovávat nejen staré baterie, ale i šrot vzniklý při výrobě baterií. Čistá surovina i recyklovaný materiál se využijí na výrobu dalších nových baterií.
Nový způsob recyklace baterií by vyřešil hned několik problémů elektroaut. Možnost snížení těžby panenských materiálů a zároveň zlepšení druhotného využití baterií by mohlo být pro budoucnost elektromobility klíčové.
Zdroj: www.reuters.com
Foto: Unslplash
Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…
Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…
Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…
Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…
Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…
Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…