Energetika a těžba

Druhá šance pro vysloužilé baterie elektromobilů

S tím, jak stoupá tlak na snižování produkovaných emisí mají automobilky ve svých nabídkách stále více elektromobilů. Otázkou však zůstává jak s vysloužilými elektroauty respektive jejich bateriemi naložit. V roce 2020 dosloužily baterie o celkové hmotnosti zhruba 100 000 tun a kapacitě kolem 14 GWh. Dle prognóz poradenské společnosti IDTechEx by v roce 2030 kapacita mohla dosahovat až 275 GWh. Z toho tedy plyne, že trh s použitými bateriemi výrazně poroste.

Je známo, že baterie na konci své životnosti v elektromobilech stále dosahují více než 80 % kapacity. Některé projekty se zaměřují na recyklaci, ale s takovou zbytkovou kapacitou dokážou ještě dobře posloužit ve stacionárních bateriových systémech po dobu dalších až 10 let.

RWE spojilo síly s Audi

Projekty tohoto typu mají už svůj název – Second Life Battery Technologies. Svůj pilotní projekt spustila už společnost RWE ve spolupráci s Audi. Bateriové úložiště o kapacitě 4,5 MWh napájí přečerpávací vodní elektrárnu v Severním Porýní-Vestfálsku. A na výstavbu dodala společnost Audi 60 použitých baterií z modelu e-tron.

Zkušenosti získané z projektu mají především ukázat, kde a jak mohou být tyto bateriové systémy nejefektivněji použitelné. Na základě toho pak chce společnost RWE budovat větší a efektivnější úložiště. Projekt byl uveden do testovacího provozu loni v listopadu a jeho komerční využití se plánuje na začátek letošního roku. RWE má již několik zkušeností s takovými projekty. Podobná bateriová úložiště buduje již v USA, Německu či Irsku.

Baterie najdou uplatnění i na železnici

Úplně jiným směrem se vydali Japonci. Ti chtějí využít baterie z elektromobilů jako alternativu k olověným článkům v nouzových napájecích jednotkách na železničních přejezdech. Přední železniční dopravce, společnost East Japan Railway Company, pro tyto účely použila akumulátory Nissanu LEAF. Testovací provoz zahájili železnice loni v lednu a ukazuje se, že jde jak o udržitelnější, tak o efektivnější řešení. Baterie z elektromobilů není potřeba neustále fyzicky kontrolovat, protože jsou napojeny přímo na řídící systém a jakékoliv nesrovnalosti jsou vidět okamžitě. V plánu je rozšíření na další tratě po Japonsku.

Pavel Šorf

Recent Posts

Brýle ze Singapuru, které se nemlží a samy se čistí

Mnoho lidí, kteří nosí brýle již jistě mnohokrát zažili, že se jim zamlžili. A nemusí…

2 roky ago

Autonomní vozítka nahradí kurýry

Česká společnost BringAuto představila autonomní vozítka, která by měla nahradit práci klasických kurýrů. Podle šéfky…

2 roky ago

Nové kamery s umělou inteligencí společnosti i-PRO EMEA

Moderní zabezpečení všeho druhu si žádá to nejlepší vybavení. To se snaží nabídnout i firma…

2 roky ago

Chytré řízení zásob je budoucností průmyslových společností

Čím se firma Bossard zabývá a jaká je její oblast působnosti? Společnost Bossard CZ s.r.o.…

2 roky ago

E.ON přichází s jeho první ultra rychlou dobíjecí stanicí

Společnost E.ON otevřela u Lovosic svůj první dobíjecí hub v Česku. V následujících letech by…

2 roky ago

S.A.W.E.R. – výrobník vody ze vzduchu

Velký úspěch na uznání sklidil vynález českých výzkumníků na výrobu pitné a užitkové vody ze…

2 roky ago