Odškodnění za zablokování Suezského kanálu

Koncem března letošního roku se v Suezském kanálu zasekla nákladní loď Ever Given společnosti Evergreen. Vyprostit jí trvalo týden a po celou tu dobu byl kanál neprůjezdný. Blokace způsobila zpoždění stovkám nákladních lodí a tankerů převážející zboží v hodnotě desítek miliard dolarů. Finanční dopady zaznamenal nejen světový obchod, ale také provozovatelé Suezského kanálu.

Ihned po vyproštění lodě Ever Given Správa Suezského kanálu (SCA) oznámila, že bude po vlastnících lodi požadovat odškodnění. Příčinou zaseknutí totiž byla kombinace nepříznivého počasí a lidského pochybení. Správa proto zakotvila loď Ever Given v jezeře mezi dvěma části Suezského kanálu a propustit jí plánuje po vyplacení odškodnění. Zakotvená je už od 29.3.2021.

Zablokování Suezského kanálu v březnu 2021,
Zdroj: CNES2021, Distrubution Airbus DS

Odškodnění od majitelů

Správa po japonských vlastnících nákladní lodi požadovala odškodnění na pokrytí nákladů za vyproštění lodi, za poškození pověsti, a nakonec za ztrátu příjmů v době blokace. Správa nejdříve požadovala 916 milionů dolarů, nakonec částku snížila na 550 milionů dolarů.

Předseda Správy Osama Rabie tento týden oznámil, že spolu s vlastníky nákladní lodi došli ke shodě o odškodnění a nebudou záležitost řešit soudně. Dohoda se zatím připravuje, obě strany ale doufají v co nejrychlejší dokončení a podepsání smlouvy. Jakmile budou tyto formality vyřízeny, bude možné plánovat propuštění lodě.

Neporušená partnerství

Rabie dodal, že „vyrovnání, na kterém se dohodli, je pro Správu uspokojivé“. Obě strany podepsaly dohodu o zachování důvěrnosti, takže konečná částka nebude zveřejněna, dokud nebude vše dokončené a podepsané.

„Chtěl bych vás ujistit, že toto urovnání respektuje všechna naše práva a pokryje náklady na záchrannou operaci i škody, které kanál postihly. Zároveň se nám podařilo zachovat vztahy s našimi partnery, politické a ekonomické vztahy s Japonskem.“

Ať už je konečná částka, na které se obě strany dohodly jakákoli, zdá se, že partnerství zůstanou neporušená. Suezský kanál je už dávno opět ve svém plném provozu, Správa dostane odškodnění za vzniklé škody a japonští vlastníci získají zpět svou nákladní loď Ever Given. Zdá se, že řešení je pro obě strany opravdu uspokojivé.

Zdroj: www.reuters.com
Foto: Se svolením EPA

Tags

Související články

Back to top button
Close
Close