Důraz na zelenou logistiku se týká i vysokozdvižných vozíků. Prim hraje elektřina

Elektrické vysokozdvižné vozíky jsou nedílnou součástí logistiky většiny větších podniků. Málokdo ví, že tzv. ještěrky mají již stoletou historii. V moderním trendu rozsáhlé elektrifikace se to může zdát jako celá věčnost. Pojďme se proto podívat, kde se začala psát jejich historie.

Hans Still, mladý německý vynálezce, si již v roce 1920 plně uvědomoval potřebu elektrifikace napříč průmyslem. Jeho hlavním cílem bylo přinést elektřinu i na hůře dostupná místa, a proto se ve své malé opravárenské dílně rozhodl sestrojit mobilní generátor. Skladný a lehce ovladatelný stroj dokázal produkovat elektřinu všude, kde to bylo třeba. Již v roce 1933 byl schopen vyrábět generátory o výkonu 10 kW, kterou následovala produkce prvních pojízdných zařízení.

Nedlouho trvalo, než se firma přestala orientovat pouze na přenosné generátory a začala vyrábět elektrifikované vozíky. Prvním elektrickým plošinovým vozíkem, který opustil výrobní linku firmy se stal model EK 2000. Jeho obliba se stala pro firmu STILL zlomovým bodem. Vozík s nosností 2 tun, který byl navíc nezávislý na fosilních palivech, ukázal firmě nový směr.

Výroba vysokozdvižných vozíků tak, jak je známe dnes, na sebe nenechala dlouho čekat. V roce 1949 byl představen model EGS 1000. Design, kterým se tehdejší ještěrka pyšnila, je velmi podobný tomu, který vídáme u vozíků dnes. Novější model R 50 byl dokonce tak úspěšný, že se mu začalo přezdívat „VW Golf“ mezi vysokozdvižnými vozíky. Postupem času došlo k vylepšení bezpečnostních prvků a zefektivnění jejich použití. Divoká 90. léta navíc přinesla velmi zajímavý koncept RXX s futuristickým designem a výškově nastavitelnou kabinou. Nosnost břemene byla optimalizována výsuvným závažím na zádi stroje.

Model EGS 1000

Přítomnost inspirována budoucností: Modely RX 20 a RX 60

Některé z designových prvků studie RXX mají i nové elektrické vysokozdvižné vozíky RX 20 a RX 60. První ze jmenovaných spatřil světlo světa v roce 2018. Jedná se o kompaktní vozík s bezemisním provozem. Hodí se zejména do míst, která vyžadují přísné splnění bezpečnostních a provozních směrnic, jako jsou potravinářské podniky či nápojový průmysl. Důkazem může být použití vozíků v celosvětově známém pivovaru Krombacher, který se musí řídit přísnými pravidly pro udržení čistoty piva. Díky použití vozíků řady RX 60, které byly speciálně upraveny pro použití v nápojovém průmysu, dokáží udržet naprosto čisté pracovní prostředí.

Výhodou na podobném pracovišti s úzkými uličkami je navíc snadná ovladatelnost stroje. Důraz je rovněž kladen na velmi tichý provoz. Vozík RX 60, který firma vyrábí od roku 2019, je první elektrický vysokozdvižný vozík, který v nezávislých testech produktivity porazil i dieselové alternativy.  

Samozřejmostí jsou u obou modelů nainstalované bezpečnostní prvky. Celá vývojová řada RX disponuje intuitivním ovládáním. Palubní počítač navíc přehledně ukazuje veškeré potřebné informace k řízení vozíku. Optimální výhled z kabiny a řada drobných bezpečnostních prvků (široká madla, protiskluzové rohože) zajišťují absolutní bezpečnost při řízení vozíku. Důraz na bezpečnost klade firma STILL tak, aby byly její vozíky schopny vyhovět všem přísným směrnicím.

Důležitým prvkem, kterým firma přispívá k celkové udržitelnosti je i specializovaný prodej použitých strojů. Všechny vozíky jsou zkontrolovány technikem a rozděleny do několika kategorií podle stavu a stáří. Společně s výše zmíněnými prvky tak tvoří celek, který splňuje důležité směrnice o produkci CO2 emisí.

Zdroj: Materiály společnosti STILL
Foto: Se svolením STILL

Tags

Petr Kašík

V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button
Close
Close