Nákladní loď Meltem poháněná větrem

Fakt, že lodní nákladní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší je již znám. Se zvyšujícím se tlakem na snižování těchto emisí se dopravní společnosti snaží hledat cesty, jak dospět k nižší uhlíkové stopě a vyhnout se tak nemalým sankcím.

S nápadem jak tento problém vyřešit přišel francouzský start-up Zéphyr & Borée. Navrhl loď, která bude jako zdroj pohybové energie využívat sílu větru. Loď, která nese název Meltem, bude osazena osmi pevnými plachtami. O jejich konstrukci se zasloužila jiná francouzská firma, Computed Wing Sails. Ve své podstatě jde o návrat k začátkům lodní dopravy, kdy byly lodě běžně poháněné větrem díky plátěným plachtám.

Povolení ke stavbě kontejnerové lodi dostala společnost od přední světové certifikační autority Bureau Veritas, která má svůj klasifikační systém pro zaoceánské větrné pohonné systémy.

Nutno zmínit, že se nejedná o první takový koncept společnosti. Již v roce 2019 představila podobný koncept. Ten měl ovšem pouze 4 plachty a byl výrazně menší. Konkrétně 121 metrů, oproti aktuálním 185 metrům. Díky tomu má loď kapacitu 1800 TEU, což je v přepočtu přibližně 69 300 metrů krychlových. V porovnání s běžnými loděmi, které pojmou až 20 000 TEU se tato kapacita zdá minimální. Jde však o iniciativu ukázat směr, jak lze dekarbonizovat globální lodní průmysl.

Plachty sníží spotřebu paliva na polovinu

Tvar trupu lodi byl navržen pro překonávání oceánu rychlostí přibližně 20km/h. I to je nižší rychlost než u běžných kontejnerových lodí, ale díky přítomnosti plachet ušetří plachetnice až polovinu paliva. Navíc vyprodukované emise klesnou o 70 %.

V dnešní době už samozřejmě nejsou plachty plátěné. Místo toho jsou tvořeny asymetrickým prvkem, který lze v případě potřeby stáhnout a zaujmout ideální polohu pro co nejvyšší účinnost. Ani ovládání lanoví už nevyžaduje člověka. Vše je plně automatizované a robotizované. Pokud se v budoucnu podaří navrhnout pevnější plachty, bylo by možné je osadit i solárními panely pro výroby elektrické energie.

Investice do projektu započaly už v roce 2020. V tuto chvíli už se hledají pouze odbytiště a přepravci, kteří mají o tento typ dopravy zájem. A těch stále přibývá.

Source
vtm.zive.czzephyretboree.com
Tags

Související články

Back to top button
Close
Close