
Cestování po Evropě s elektromobilem: test VW e-Golf
Jednou z často probíraných nevýhod elektromobilu je jeho nízký dojezd na jedno nabití. Pro lidi, kterým během roku krátký dojezd stačí, může vyvstat otázka, jestli je možné se s ním vypravit na letní dovolenou.
Na 900 km dlouhou cestu do Belgie jsem vyrazila otestovat Volkswagen Golf z roku 2018, který je vhodný pro řidiče, kteří za den najedou méně než 200 km nebo mají možnost si jej v práci dobít. Má v sobě 35 kW baterii, která se na DC nabíjecí stanici do plna dobije za 60 minut nebo z domácí zásuvky pohodlně přes noc. S nájezdem 7 000 km z roku 2018 se jeho pořizovací cena pohybuje okolo 500 000 Kč, což je podobně, jako u naftové verze s dvoulitrovým motorem a automatickou převodovkou.
Jak funguje nabíjení mimo Českou republiku
První otázkou je, zda je potřeba si dopředu vyřídit a nechat do schránky zaslat dobíjecí karty a kolik jich je vlastně potřeba. Nejlépe mi vyšla a po cestě se i osvědčila aplikace EnBW Mobility+. Je zdarma ke stažení na App Store i Google Play a není třeba objednávat dobíjecí kartu. Nabíjet skrz ni lze na velkém množství dobíjecích stanic v Německu, Belgii, Nizozemí, Lucembursku, Francii, Rakousku, Itálii nebo Švýcarsku.
Cena za kWh je 0,55 EUR, což v přepočtu na české koruny je 13,98 Kč. Cesta z Prahy do Bruselu ve třech dospělých se zavazadly vyšla na 1544 Kč. Stejná cesta by např. se Škoda Karoq s dvoulitrovým naftovým motorem vyšla v přepočtu na 2367 Kč nebo s Peugeotem 308 s 1,5 litrovým naftovým motorem na 1943,37 Kč.
Cesta vyžaduje o něco více zastávek než s benzínem či naftou, ale je to také větší pohoda. Je možnost si v klidu dát kávu, jídlo nebo se projít po městě a pak jet odpočatí zase dál. Sečteno a podtrženo s elektromobilem se dá nejen levně dopravovat na kratší trasy, ale také v létě vyrazit do světa.