
Cesta Airbusu k nulovým emisím na obloze
Společnost Airbus se na svých webových stránkách zavazuje v budoucnu k letům naprosto bez emisí. Vyvíjí, staví a testuje letouny na alternativní pohony jako je elektřina, vodík nebo solární energie, aby v budoucnu jejich lety mohly dosáhnout nulových emisí CO2.
Elektrický pohon se pomalu prosazuje v pozemní dopravě i na vodě. Svůj první čistě elektrický letoun vyrobili již v roce 2010 s názvem CriCri. V roce 2015 elektrický E-Fan dokázal přeletět kanál La Manche.
Dva čistě elektrické projekty Vahana a CityAirbus se týkají letounů eVTOL. eVTOL (Vertical Take-Off and Landing) se označují čistě elektrická letadla s možností vertikálního vzletu i přistání, takže nepotřebují žádnou dráhu.
Vodíkovou technologii Airbus považuje za jednu z nejslibnějších. Cestu vidí v jeho využití přímo k pohonu letadla nebo k výrobě syntetických paliv, které neprodukují žádné emise. První návrhy konkrétních plánů by měly přijít v roce 2025.
Možnosti využití solární energie
Využívat k pohonu letadel v Airbusu plánují i sluneční paprsky, které zahrnují naši planetu energií přibližně 885 milionů TW hodin ročně. V plánu je nyní bezpilotní letoun, který by měl zůstat ve stratosféře závislý pouze na solárním pohonu.
Práce nyní spočívá ve vývoji pokročilých solárních panelů, které budou lehčí, flexibilnější a dokáží zachytit více energie na metr čtvereční. Dalším krokem je vývoj zařízení, které bude přímo na palubě schopné produkovat ze solární energie elektřinu, a dalších na palubě potřebných specifických přístrojů. Další důležitou schopností letounu je ukládání energie, aby byl schopný bez problému létat i v noci.
Vlajkovým programem tohoto typu je pseudo satelit Zephyr poháněný výhradně solární energií. Rozpětí křídel má dvacet pět metrů a váží pouhých 75 kg. Byl již dopraven do stratosféry a pokořil několik světových rekordů. Přináší nové možnosti vidění nebo konektivity různým typům zákazníků včetně například armády.
Budoucnost na obloze je v každém případě zajímavá a určitě se můžeme těšit na další inovativní projekty.