General Motors navazuje spolupráci s dodavatelem vzácných kovů v Severní Americe

Společnost General Motors oznámila dohodu o dodávkách vzácných kovů pro motory elektromobilů v Severní Americe. Podle dohody bude společnost MP Materials se sídlem v Las Vegas dodávat automobilce vzácné kovy, slitiny a hotové magnety pro elektromotory, které budou pohánět připravovanou řadu elektromobilů.

Elektromotory jsou poháněny magnety, někdy ne většími než balíček hracích karet, které jsou vyrobeny ze vzácných kovů. Magnety umožňují motorům přeměnit elektřinu na pohyb, a tím pohánět vozidlo. Tyto magnety, většinou vyrobené z neodymu (NdFeB), se však téměř výhradně těží a zpracovávají v Číně. S rostoucím napětím mezi Čínou a USA jsou výrobci automobilů pod stále větším tlakem, aby našli lokálnější zdroje těchto klíčových zdrojů.

Vozy General Motors pouze na elektřinu

Společnost GM uvedla, že se do roku 2040 plánuje stát společností vyrábějící pouze elektromobily, což znamená, že bude muset vyrábět miliony elektromotorů ročně. V telefonátu s novináři vedení společnosti uvedlo, že tato dohoda s MP Materials, vedle dalších nedávných oznámení, pomůže zajistit, že většina materiálů, z nichž se skládá platforma Ultium EV, bude do roku 2025 pocházet ze Severní Ameriky.

“Myslím, že většina lidí mimo náš obor by byla šokována, kdyby se dozvěděla, že v USA prakticky neexistují továrny, které by tyto magnety vyráběly ve velkém, to se brzy změní.” – Shilpan Amin, viceprezident GM pro globální nákup a dodavatelský řetězec

Zabezpečení dodavatelského řetězce v Americe

Společnost GM uvedla, že si společnost MP Materials vybrala kvůli její poloze a kapacitě vyrábět materiály ve velkém měřítku. Společnost vlastní a provozuje důl a zpracovatelský závod v Mountain Pass v Kalifornii. Materiály získané z tohoto zařízení budou přeměněny na slitinu NdFeB a z nich vyrobeny magnety v nové výrobní továrně, kterou společnost MP Materials postaví ve Fort Worth v Texasu. Očekává se, že závod zahájí výrobu v roce 2024.

Jakmile bude závod ve Fort Worthu uveden do provozu, bude mít kapacitu vyrábět přibližně 1 000 tun hotových magnetů ročně. Toto množství má potenciál pohánět přibližně 500 000 elektromotorů ročně.

Navzdory názvu jsou vzácné kovy ve skutečnosti hojné, ale jejich výroba může být špinavá a obtížná. Čína se stala dominantním výrobcem a vzhledem k rostoucí poptávce po těchto magnetech pro všechny formy obnovitelných zdrojů energie může podle odborníků nastat jejich nedostatek. Někteří výrobci automobilů se již několik let snaží nahradit nebo omezit používání těchto materiálů.

General Motors vyvine nemalé peníze na vývoj nových elektromobilů

Stejně jako zbytek automobilového průmyslu se i GM snaží rozšířit nabídku elektromobilů a slíbila, že do roku 2025 vynaloží 35 miliard dolarů na vývoj a výrobu 30 nových elektromobilů. Aby společnost tohoto obrovského úspěchu dosáhla, snaží se lépe ovládnout svůj dodavatelský řetězec zahrnující výrobu elektromotorů a baterií.

Společnost uvedla, že vynaloží více než 4 miliardy dolarů na výstavbu dvou továren na baterie a nové továrny na katody v Severní Americe. Společnost také nedávno uzavřela dohodu o získávání lithia, klíčové složky baterií pro elektromobily, z geotermálních ložisek v USA. V Michiganu staví nový výzkumný závod na baterie o rozloze 300 000 čtverečních metrů, který má pomoci vyvinout baterie pro elektromobily s delší životností, rychlejším nabíjením a šetrnějším přístupem k životnímu prostředí.

Source
The Verge
Tags

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Související články

Back to top button
Close
Close