Autonomní vlaky na českých železnicích

Společnost AŽD představila první veřejnou jízdu autonomního vlaku. Vlak dokázal například zareagovat na rozbité auto na železnici. Práce člověka by ale neměla být 100% nahrazena. „Rozhodně nepracujeme s černobílou vizí nahrazování strojvedoucích, ale s vizí moderního způsobu obsluhy železnice, kde i nadále řada procesů nepůjde zajistit jinak než prací odborné obsluhy,“ podotýká generální ředitel AŽD.

Hlavním cílem je urychlit přepravu, zlepšit kvalitu a snížit náklady na provoz. V budoucnu by rádi například autonomní funkce využívali na posun vlaků v depu. Dalším faktore je nedostatek kvalifikované síly. Časem už nebude dostatek strojvedoucích a autonomní vlaky budou moci fungovat bez lidského úsilí.

Autonomní vlak by měl nahradit veškeré úkony strojvedoucího. „V praxi to znamená instalaci řady senzorů, detektorů, umělé inteligence, podpůrných a diagnostických systémů na vozidle a na trati s cílem zajistit požadovanou bezpečnost a efektivitu provozu. Nemalá pozornost je také věnována problematice zajištění bezpečné interakce automatizované železnice se silniční dopravou. Zde využijeme kooperativní ITS systémy a výsledky projektu C-ROADS, v němž jde o přímou komunikaci mezi silničními vozidly či vozidly a infrastrukturou včetně železnice,“ dále vysvětluje generální ředitel AŽD.

Autonomní vlak v praxi

  1. vlak přijme základní informace o profilu tratě
  2. vlak použije systém ETCS pro přesnou lokalizaci tratě
  3. automaticky se vystaví vlaková cesta, která bude zabezpečena systémy od AŽD
  4. vlak přijme aktuální informace o trati
  5. pokud je vše v pořádku, vlak sám vyjíždí z nádraží (pokud by se zrovna v blízkosti tratě nacházela nějaká překážka, třeba člověk, vlak se nerozjede)
  6. vlak se blíží k železničnímu přejezdu a pokud uzná, že je vše v pořádku přejíždí ho (pokud by rozpoznal například chodce či auto, začne troubit a po sléze zastaví)
  7. po odklizení překážky musí dispečer dát pokyn vlaku, který se poté rozjede
  8. poté staví na nádraží a vyčká na výstup a nástup pasažérů
Ilustrace situace, kdy vlak snímá hrozící nebezpečí

V následujícím roce by tyto autonomní vlaky měli jezdit na dvou tratích. Jedna z nich bude Kopidlno-Dolní Bousov

Source
technický týdeníkrailwaypro
Tags

Související články

Back to top button
Close
Close