Izraelský startup Remilk vyrábí mléčné výrobky bez chovu hospodářských zvířat

Do izraelské společnosti Remilk bylo nově investováno 11,3 milionů dolarů. Ambiciózní startup se chlubí produkcí mléka a mléčných výrobků bez nutného využívání krav. Mezi investory, kteří startup podpořili, patří například izraelští výrobci potravin Tnuva, Tempo, nebo německý výrobce mléčných výrobků Hochland, který podle slov generálního ředitele společnosti představuje pro Remilk klíčového partnera.

Společnost Remilk využívá patentovaný proces mikrobiální fermentace k výrobě mléčných bílkovin, které následně přemění do podoby prášku. Ten pak lze použít jako základ široké škály autentických mléčných výrobků. Podle slov společnosti umožní zájem investorů rychle rozšířit své výrobní a distribuční možnosti a uspokojit celosvětovou poptávku po mléčných výrobcích bez nutnosti využívání živých zvířat.

Proces výroby mléčných proteinů odpovídá běžným způsobům genetických modifikací. Pracovníci z Remilk vložili geny, které proteiny kódují, do produkčních mikroorganismů a následně bílkoviny v buňkách nadprodukovali. Ty pak lze smíchat s vodou a rostlinnými oleji, například kokosovým či slunečnicovým a upravit tak výslednou konzistenci.

Podle spoluzakladatele a generálního ředitele Remilk, Aviva Wolffa, současné alternativní přístupy sice horlivě tíhnou k řešení otázek životního prostředí, méně však věnují pozornost autentičnosti svých náhražek. „Vyrábíme sýr, aniž bychom potřebovali jedinou krávu,“ shrnuje Wolff a dodává, že patentovaná technologie společnosti připravuje mléčný výrobek, který je identický s přírodní alternativou. Od svého přístupu si Remilk rovněž slibuje mnohonásobě vyšší udržitelnost a ekologičnost, než nabízejí tradiční mlékárenské postupy. Produkce mléčných výrobků Remilk podle společnosti vyžaduje pouhých 5% zdrojů, které spotřebují konvenční metody výroby a vyprodukuje 1% odpadu. Rovněž uvádí, že jejich výrobky neobsahují cholesterol, laktózu, či hormony.

Přestože společnost doposud nepronikla na trh, uspořádala pro účely vývoje ochutnávky „na slepo“, při kterých respondenti nebyli schopni přírodní výrobek od alternativního odlišit. „Ačkoli je náš produkt hotov, stále není připraven na komercializaci, neboť naši partneři usilují o další snížení výrobní ceny mléčného proteinu,“ uvedl Wolff. Vzhledem k celosvětově nízké ceně mléka neočekává společnost Remilk, že bude zpočátku schopna konkurovat přírodnímu a proto se zprvu zaměří na prodej sýrů.

Podle zprávy World Wildlife Fund roste celosvětově po mléčných výrobcích z důsledku globálního populačního růstu poptávka, což zvyšuje nároky na půdu a vodu. Aviva Wolff a jeho kolegové proto v tomto sektoru vidí do budoucna skutečně velkou příležitost.

Zdroj: Food and Farming Technology, The Times of Israel, Remilk, zdroj titulní fotografie: Brian Suman, Unsplash.

Lukáš Kekrt

Populizátor vědy, ultramaratonec a naivní tramp, mikrobiologie, Karlova Univerzita

Související články

Back to top button
Close
Close