Sodium iontové baterie, budoucnost nabíjení

Dominantnost Li-ion technologie na dnešním trhu s dobíjecími baterie je nezpochybnitelná. Zároveň však pozorujeme nárůst zájmu o sodium iontové baterie, které nabízí slibnější budoucnost a širší možnosti použití. Některé společnosti tak začínají s jejich komercionalizací.

V zář roku 2020 získala Natron Energy téměř 20 milionů dolarů ke zrychlení technologického vývoje a budoucího prodeje. Zatím sodium iontové baterie tvoří velmi malou část prodeje a podle Jacka Poucheta, ředitele obchodní sekce společnosti, prvními zákazníky jsou především zastupitelé telekomunikačních firem a datových center.

Podle K.M. Abrahama z firmy K-EM Sciences, která se zabývá Li-on bateriemi, sodium iontové baterie zatím nejsou připravené na pohánění elektromobilů ani malých elektronických zařízení, jelikož Li-on baterie mají větší energetickou densitu. To znamená jedno. Li-on baterie má delší výdrž mezi jednotlivými nabíjeními.

Levnější a bezpečnější

Místo toho sodium iontová alternativa nabízí vhodné řešení pro statickou aplikaci, jako jsou zásobníky pro obnovitelnou energii nebo energetické sítě datových center. Jedná se o místa, kde jsou nižší náklady důležitější než energetická densita. V těchto případech mohou být až o 20% nižší.

Hlavní výhodou sodium iontových baterií při budoucím prodeji je prozatím jejich složení, které je poměrně levné. Zároveň jsou bezpečnější a stabilnější. Na rozdíl od Li-on baterií nehoří. Naše planeta dále oplývá většími zásobami sodíku a jeho těžba je jednodušší. Li-on baterie navíc požívají kobalt, po kterém je celosvětově poměrně velká poptávka. Abraham nakonec dodává, že udržitelnost sodium iontových baterií je to, co jim slibuje velkou budoucnost.

Natron zatím zůstává jednou z mála firem, které se vývojem novým typem baterií zabývají více. Zároveň vyvíjejí katody a anody z pruské modři, která má chemickou strukturu ideální pro absorbování a uvolňování sodných iontů, umožňujících baterii nabití a vybití. Elektrody z pruské modři pak zvládnou až 50 000 nabíjecích cyklů.

Další společnost, která se vývojem těchto baterií zabývá, Faradion, nedávno obdržela velkou objednávku z Austrálie, a to především díky zvýšené dodávce po skladování obnovitelné energie v městských infrastrukturách. Rovněž se snaží vyvinout baterie schopné pro pohon elektromobilů.

Velké množství prostředků jde v poslední době do vývoje sodium iontových baterií. V nedávno publikovaném review (souhrnný článek) v časopise ACS Energy Letters je zdůrazněno, že je zapotřebí ještě důslednějšího výzkumu těchto baterií pro dosažení density 200Wh/kg. To by mohlo pomoci pro širší spektrum využití.

Zdroj: techsngames.com
Foto: Unsplash

Tags

Petr Kašík

V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie

Související články

Back to top button
Close
Close