Druhá šance pro vysloužilé baterie elektromobilů

S tím, jak stoupá tlak na snižování produkovaných emisí mají automobilky ve svých nabídkách stále více elektromobilů. Otázkou však zůstává jak s vysloužilými elektroauty respektive jejich bateriemi naložit. V roce 2020 dosloužily baterie o celkové hmotnosti zhruba 100 000 tun a kapacitě kolem 14 GWh. Dle prognóz poradenské společnosti IDTechEx by v roce 2030 kapacita mohla dosahovat až 275 GWh. Z toho tedy plyne, že trh s použitými bateriemi výrazně poroste.

Je známo, že baterie na konci své životnosti v elektromobilech stále dosahují více než 80 % kapacity. Některé projekty se zaměřují na recyklaci, ale s takovou zbytkovou kapacitou dokážou ještě dobře posloužit ve stacionárních bateriových systémech po dobu dalších až 10 let.

RWE spojilo síly s Audi

Projekty tohoto typu mají už svůj název – Second Life Battery Technologies. Svůj pilotní projekt spustila už společnost RWE ve spolupráci s Audi. Bateriové úložiště o kapacitě 4,5 MWh napájí přečerpávací vodní elektrárnu v Severním Porýní-Vestfálsku. A na výstavbu dodala společnost Audi 60 použitých baterií z modelu e-tron.

Zkušenosti získané z projektu mají především ukázat, kde a jak mohou být tyto bateriové systémy nejefektivněji použitelné. Na základě toho pak chce společnost RWE budovat větší a efektivnější úložiště. Projekt byl uveden do testovacího provozu loni v listopadu a jeho komerční využití se plánuje na začátek letošního roku. RWE má již několik zkušeností s takovými projekty. Podobná bateriová úložiště buduje již v USA, Německu či Irsku.

Baterie najdou uplatnění i na železnici

Úplně jiným směrem se vydali Japonci. Ti chtějí využít baterie z elektromobilů jako alternativu k olověným článkům v nouzových napájecích jednotkách na železničních přejezdech. Přední železniční dopravce, společnost East Japan Railway Company, pro tyto účely použila akumulátory Nissanu LEAF. Testovací provoz zahájili železnice loni v lednu a ukazuje se, že jde jak o udržitelnější, tak o efektivnější řešení. Baterie z elektromobilů není potřeba neustále fyzicky kontrolovat, protože jsou napojeny přímo na řídící systém a jakékoliv nesrovnalosti jsou vidět okamžitě. V plánu je rozšíření na další tratě po Japonsku.

Source
emovio.czunsplash
Tags

Související články

Back to top button
Close
Close