Tesla se bojí nedostatku materiálu na výrobu baterií, navázala spolupráci s niklovým dolem

Nikl je zásadní materiál pro výrobu lithium-iontových baterií, které se využívají k pohonu elektroaut. Zatímco výroba elektromobilů roste, zásoby niklu se postupně snižují. Nedostatek materiálu by omezil výrobu elektroaut, proto Tesla navázala spolupráci s niklovým dolem v Nové Kaledonii.

Niklový důl Goro se nachází na malém ostrově Nová Kaledonie v Tichém oceánu. Goro je čtvrtým největším producentem niklu na světě, jen v minulém roce zvýšil cenu niklu o 26 %. Nová Kaledonie je francouzské zámořské území, už roky ale usiluje o autonomii.

Sám Elon Musk na Twitteru uvedl, že nikl představuje pro automobilku momentálně největší starosti.

Niklový důl Goro

Velké zásoby niklu jsou pro ekonomiku Nové Kaledonie naprosto zásadní. Důl Goro na severu ostrova je už nyní jeden z největších producentů niklu na světě a zdá se, že jeho zásoby se jen tak nevyčerpají.

Důl momentálně vlastní brazilský důlní magnát Vale spolu se státem Francie. V prosinci loňského roku se vlastníci snažili důl prodat švýcarskému obchodníku s komoditami Trafigura. Místní obyvatelstvo se ale proti ztrátě kontroly nad dolem bouřili, uspořádalo stávky a svrhlo tamní vládu.

Nová vláda vytvořila minulý týden dohodu novou, důl se prodá konsorciu, jež zahrnuje mimo jiné zaměstnance Gory, původní obyvatele ostrova (Kanakové) a tři domácí provincie. Trafigura bude vlastnit jen 19 %.

Zdroj: vale.nc

Tesla je podle dohody zapojena jen do „technického a průmyslového partnerství“, které má zlepšit normy produktů, pomoct s udržitelností a s využitím niklu pro výrobu baterií. Automobilka bude hrát roli technického konzultanta, plánuje zlepšit výrobní proces.

Důlní magnát Vale uvedl, že dohoda: „umožní operacím pokračovat do budoucna udržitelným způsobem, zachová pracovní místa a zároveň přinese zemi ekonomickou hodnotu.“

Větší kontrola

Tesla nemá na dole Goro majetkový podíl, ale díky novému partnerství by měla dolu zvýšit produkci. Tím Tesla získá větší dohled nad dodavatelem niklu pro baterie do svých elektroaut.

Nikl se těží převážně v Rusku, Kanadě, Nové Kaledonii a Indonésii. Používá se především k výrobě nerezové oceli a lithium-iontových baterií. Jelikož výroba elektromobilů poháněné právě lithium-iontovými bateriemi v posledních letech rapidně roste a předpokládá se, že bude růst dál, stává se nikl velmi cennou komoditou.

Kritika těžby

Způsob těžby niklu je ale v posledních letech kritizován, k pracovníci využívají techniku, jež je poháněná uhelnou energií. Ta představuje riziko nejen pro zdraví zaměstnanců a také pro životní prostředí.

Dohoda z minulého týdne proto mimo jiné požaduje posílení environmentálních standardů a stanovila, že těžební komplex by měl být do roku 2040 uhlíkově neutrální.

Zásoby niklu zatím nejsou na kritických hodnotách, na výrobě elektromobilů by se tak podepsat neměly. Vytváří ale na automobilky tlak, aby za nikl nalezly vhodné alternativy.

Zdroj: www.bbc.com/business
Foto: Goronickel

Tags

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button
Close
Close