Umělá inteligence bude u brzd Brembo ovládat každé kolo samostatně

Jeden z nejlepších výrobců brzd z Itálie Brembo v říjnu oznámil vývoj brzdového systému Sensify, který bude vybaven umělou inteligencí. Cílem je zkombinovat bezpečnost a požitek z jízdy a produkt uvést na trh v roce 2024.

Hydraulické ovládání, na které jsme u brzd zvyklí, bude nahrazeno elektronickým, které by mělo zajistit flexibilitu a přesnější ovládání.

Umělá inteligence na čtyřech kolech

Využití umělé inteligence na vozidlech není nic nového, již nyní v mnoha autech řídí asistenční systémy řidiče nebo třeba autonomní řízení. V otázce brzdového systému se ale jedná o úplnou novinku a vyvolává otázky, jak přesně bude fungovat.

„Jakmile se začnete zabývat umělou inteligencí a neuronovými sítěmi, budou jen tak dobré, jak dobrá jsou tréninková data, která máte. Pokud máte nový případ, který představuje něco, co jste ještě neviděli, je těžké předem vědět, co se rozhodne udělat.“ J. Christian Gerdes, profesor inženýrství a jeden z ředitelů Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě

Brzdový systém Sensify
Zdroj: Brembo

Brzdová technologie Sensify

Tato novinka využívá specializovanou aplikaci, která, na základě zpracovávaných dat, napomáhá požitku z jízdy. Systém bude pravděpodobně na bázi prediktivních algoritmů, senzorů a nástrojů pro správu dat, které mu dávají „digitální mozek“ schopný ovládat každé kolo nezávisle.

Ideálním řešením pro předcházejí zablokování kol při prudkém brždění je analyzovat, co se děje na každém kole zvlášť a podle toho rozložit brzdný účinek. Jedním z dalších výhod bude možnost přizpůsobení stylu jízdy i povětrnostním podmínkám a stavu vozovky. Slibují se i nižší náklady na údržbu vzhledem k absenci brzdové kapaliny a jejím nahrazení elektromechanickým ovládáním, nebo menším opotřebení brzdových kotoučů.

Technologická laboratoř v Silicon Valley

Společnost Brembo plánuje do konce roku v americkém Silicon Valley otevřít technologickou laboratoř, kde bude pracovat na vývoji digitálních brzd. Klíčové je dokázat shromáždit dostatek dat, ze kterých bude umělá inteligence vycházet.

Brzdy by měly být navrženy kompatibilní s různými typy vozidel jako jsou sedany, SUV či užitkové vozy. Zatím není jasné jak velké úpravy bude pro každý typ třeba podstoupit.

Source
Náhledový obrázekThe Verge
Tags

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Související články

Mohlo by Vás zajímat
Close
Back to top button
Close
Close