Oblíbené SUV Tesla Model X je nyní dostupné i ve verzi Plaid

Model X je jedním z pěti dostupných modelů známé společnosti Tesla, která udává krok vývoji elektromobility. Jedná se o ten největší, kde se může pohodlně vézt až sedm pasažérů, ale rozhodně se nejedná o těžkopádné vozidlo. Naopak jeho zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 vteřiny je na jeho pohotovostní hmotnost přes 2,5 tuny neuvěřitelné.

Co vše může takové auto nabídnout?

Reálný odpich je opravdu slušný a využít plný potenciál rychlosti v České republice není legálně možné. Zpravidla i řidiči dojde odvaha dříve než by auto přestalo zrychlovat. Na dlouhých trasách je skvělá funkce autopilota, který využívá senzorů rozmístěných kolem celého auta a s využitím adaptivního tempomatu dělá jízdu absolutně nenáročnou. Při použití blinkru auto počká, až se vedlejší pruh uvolní a samo se do něj přesune. Při nastavení palubní navigace je schopné samo dle pokynů odbočit nebo dodržovat povolenou rychlost. Na můj vkus ale do zatáček najíždí příliš rychle a minimálně ze začátku je těžké mu důvěřovat, že společně neskončíte v příkopu.

Nenechte se ale zmýlit, auto s takovou úrovní autonomního řízení není v Evropské unii povoleno, a proto je nutné každých několik sekund pohnout volantem a dát tak vědět, že dáváte také pozor. Pokud to neuděláte, auto vás nejdříve upozorní a poté nekompromisně tuto funkci až do příštího nabíjení vypne. Nabít využitelnou kapacitu baterie 93,7 kWh na Superchargeru v2 zvládne z 10 % na 80 % za 40 minut. Plné nabití trvá asi dvojnásobek času.

Službou, kterou si mnoho uživatelů chválí, je možnost automatické opravy nedostatků. Pokud například auto zaznamená, že se řidiči nedaří otevření zadních dveří Falcon wings, chybu samo nahlásí a pomocí aktualizace ji opraví.

Nová verze Plaid

Nyní už je na českém trhu k dispozici i nová verze Plaid se třemi motory, která je schopná z 0 na 100 km/h zrychlit za pouhých 2,6 vteřiny, chlubí se novým interiérem včetně nově využívaného “Yoke” volantu a odhadovaný dojezd na jedno nabití je 547 km. Vše ale záleží na noze řidiče a není možné jednoznačně určit, jak daleko kdo dojede.

Tato verze přijde peněženku velice draho, stojí totiž 3 304 900 Kč a to pouze v základní bílé barvě, s 20 palcovými koly, černým interiérem, pěti sedadly a bez autopilota či funkce plně autonomního řízení. Funkce plně autonomního řízení oproti klasickému autopilotu umí zastavit před červeným světlem na semaforu nebo značkou “Stůj, dej přednost v jízdě”.

V plné výbavě v nejdražší červené barvě, s 22 palcovými koly, krémovým interiérem, sedmi sedadly a plně autonomním řízením vyjde na 3 758 400 Kč nebo 55 360 Kč měsíčně na 5 let. Pokud máte o toto auto zájem, je důležité si to rozmyslet dost dlouho dopředu, protože předpokládaný termín dodání je až první čtvrtletí roku 2022, což se ale po předchozích zkušenostech s Teslou, může protáhnout.

Tags

Pavla Pölzerová

Studentka ČVUT a MUNI, která miluje cestování a jednou si koupí chameleona.

Související články

Back to top button
Close
Close