Nový čip plánuje posunout autonomní technologie a bezdrátovou komunikaci na novou úroveň

Moderní komunikační technologie, bez ohledu na jejich využití, závisí všechny na podobném principu: elektronické zařízení vyšle signály a informace skrz datová centra, věže a satelity až do cílové destinace. Efektivita komunikace záleží na tom, jak dobře informace cestují a je spoustu faktorů, které mohou cestování zpomalit – reliéf, počasí apod.

Nové zařízení vytvořené výzkumníky z texaské univerzity v Austinu zvládne tyto překážky překonat a nabízí tak bezpečnější a spolehlivější komunikaci. To by mohlo pomoct armádní komunikaci v oblastech s obtížným terénem, zlepšit schopnost autonomních aut vidět prostředí kolem sebe a zrychlit bezdrátové přenášení dat pro potenciální 6G síť.

Vedoucí projektu Ray Chen přirovnal komunikační technologie k televizním satelitům. V případě špatného počasí mohou satelity ukazovat rozmazaný obraz. Stejné to je i u komunikačních technologií. Problém s počasím se snažil Chen vyřešit.

Chenovo zařízení operuje v oblasti světelného spektra, které umožňuje signálu proniknout skrz mraky, déšť a jiné překážky. Díky tomu se signál dostane do zamýšleného cíle bez toho, aniž by ztratil značné množství světla. „Signál může cestovat dál skrz zemskou atmosféru s lepší integritou a menší spotřebou energie.“

Princip čipu

Zařízení je indium fosfidový čip schopný řízení paprsků, tzn. přesměrovávání světla do směru konkrétního cíle. Na rozdíl od jiných metod tento koncept umožňuje přesnější přenos signálu, což snižuje rušení a šetří energii.

Nicméně řízení paprsků má zásadní nevýhodu, která brání masové výrobě čipu – zařízení zvládne odrazit světlo pouze v úzkém rozpětí. Chen to přirovnává k člověku se špatným periferním viděním. Zařízení ale disponuje mnohem širšími úhly pro řízení světla, asi o 30° v porovnání s ostatními možnostmi přenosu, které nevyžadují, aby se části zařízení nějakým způsobem pohybovali, jako to je např u LIDARu.

(Kim Kulish/Corbis via Getty Images)

Spoustu autonomních aut je vybaveno technologií LIDAR (Light Detection And Ranging) která umí vnímat prostřední kolem auta. Obvykle to jsou větší zařízení na střechách aut, která se točí. LIDAR se musí točit kvůli omezenému zornému poli. Jenže kdykoli se spoléháte na zařízení, které se musí hýbat, musíte počítat s možností, že se rozbije. Čip, který Chen vytvořil nemá žádné části, které by se mohly hýbat a nabízí mnohem širší zorné pole. Čím méně slepých míst máte, tím jsou situace bezpečnější.

Použití čipu

Čip může být vložen do všeho, od vojenských vozidel přes satelity až po mrakodrapy. Chen pracuje na zabudování umělé inteligence do čipu pro snímání prostředí. Součástí spektra je infračervené světlo o střední vlnové délce, které lidi běžně nevidí, pokud se nedívají skrz např. brýle pro noční vidění.

Ve velkých městech, kde není praktické kopat hluboko pod zem a pokládat tam optické kabely, mohou tato zařízení zvýšit rychlost internetu. Jejich umístění na vrcholu mrakodrapů může umožnit optickou komunikaci ve volném prostoru. Technologie umožní datům cestovat bezdrátově skrz vzduch za použití světla.

Dalším krokem pro Chena je testování zařízení v terénu a zdokonalování jeho obalu, aby ho bylo možné použít pro optickou komunikaci ve volném prostoru.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Obrázky: Getty images, unsplash.com

Tags

Související články

Back to top button
Close
Close